Salling Group-direktør vil ikke udelukke ny priskrig: - Det var et unikt greb
Pris har været et ultimativt nøgleparameter for discountkæderne i dansk dagligvarehandel i de seneste år.
Det gælder også for Salling Group, der med Netto tegner sig for den største andel af discountbutikker på kædeniveau - ligesom man også har store discountudvalg i sine Føtex- og Bilka-varehuse.
Salling Group bidrog på et meget konkret niveau til kampen om danskernes discountkroner med en priskrig på 100 dagligvarer med start i september sidste år.
Og over for Dansk Erhverv Magasinet slår adm. direktør i Salling Group, Anders Hagh, nu fast, at han ikke vil afvise en ny, lignende priskrigskampagne.
Salling Group
- Salling Group er en dansk dagligvarekoncern.
- Nuværende administrerende direktør er Anders Hagh - hans forgænger var Per Bank.
- Salling Group driver supermarkeder, discountbutikker og hypermarkeder med butikkerne Netto, Føtex og Bilka.
- Tilsammen ejer Salling Group over 600 butikker i Danmark bestående af omkring 500 Netto-butikker, 107 Føtex-supermarkeder og 19 Bilka-hypermarkeder.
- Herudover ejer Salling Group BR, Flowr, stormagasinerne Salling, Skagenfood A/S og driver franchisekæderne Starbucks og Carl’s Jr. i Danmark.
- Salling Group er ejet af F. Salling Holding A/S og F. Salling Invest A/S, der ultimativt er ejet af Salling Fondene - Købmand Herman Sallings Fond og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond.
Kilde: Salling Group
- I min optik er der meget innovation i at prøve at få priserne ned. Jeg har aldrig set nogle andre butikker i verden, der lover, at de vil være billigst på 100 varer - og hvis konkurrenterne matcher, så sætter vi bare priserne længere ned. Det var et unikt greb, vi tog, siger han til mediet og tilføjer, at "kunderne skal vide, at vi kæmper for, at dagligvarer skal være så billige som muligt".
Underforstået, at en ny priskrig sandsynligvis ligger og ulmer som en del af ét af de værktøjer, Salling Group har i sinde at bruge i den fremtidige strategi.
Anders Hagh har dertil kunnet konstatere, at Salling Group med priskrigstiltaget "fjernede to års inflation" fra det generelle prisniveau på dagligvarer.
Noget der kostede Salling Group "relativt mange penge", som koncernen dog tog fra sit milliardoverskud for 2023.
Pris har en omkostning
Ifølge detailekspert Bruno Christensen, som har fulgt dagligvarebranchen i over 60 år, kommer den regulære priskrig dog med visse omkostninger.
Men de er nødvendige "for at opnå succes i detailhandlen", siger han - og peger på, at Anders Haghs udmeldinger om lavere priser på dagligvarer "er helt rigtige set i det lys".
Han peger samtidig på, at en såkaldt produktivitetsspiral kan blive helt afgørende for Salling Groups fortsatte ambitioner om at sænke priserne på sine dagligvarer.
Et princip Bruno Christensen har taget med sig fra den amerikanske detailgigant, Walmart.
- Sam Walton (stifter af Walmart, red.) rettede fokus mod omkostningerne og kunne konstatere, at hver gang man reducerede omkostningerne og videregav besparelserne til forbrugerne i form af lavere priser, så kvitterede kunderne ved at købe flere varer. Walmart kunne i sidste ende indkassere en højere fortjeneste, der igen kunne bruges til nye prisreduktioner, og sådan kunne det fortsætte, forklarer Bruno Christensen.
Bruno Christensen
- Bruno Christensen har over 60 års erfaring fra detail- og dagligvarebranchen.
- Han har en konsulentuddannelse gennem Danmarks Erhvervsfond og har igennem flere år været ansat i De Samvirkende Købmandsforeninger.
- Han har i løbet af 1990'erne og 2000'erne stiftet både Detailhandels Promotion, det internationale netværk The Ebeltoft Group samt analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia.
Kilde: www.brunochristensen.com
Han understreger dog, at han ikke har dybere indsigt i Salling Groups konkrete strategitanker, men han kan se, at "de flugter fuldstændig med de principper, der har gjort Walmart til verdens største".
- At nedbringe omkostningerne og dernæst sænke priserne er ikke nogen let manøvre, og det kræver innovative løsninger. Men gør man det ikke, risikerer man at dø, siger Bruno Christensen.
Detaileksperten tilføjer, at Salling Group - taget koncernens position i markedet i betragtning - vil kunne "ændre strukturen i dansk dagligvarehandel for altid".
- Det vil være til glæde for forbrugerne, men også til irritation for de konkurrenter, der ikke kan eller vil bekrige omkostningerne, understreger han.
Ny strategiperiode
Det ventes i øvrigt, at Salling Group formodentlig i slutningen af denne måned eller i starten af næste måned præsenterer sin nye strategi for koncernen - og dens kæder.
Det har været kendt længe, at Salling Group ville søsætte nye initiativer - men det konkrete indhold af den nye strategi er endnu ukendt for offentligheden.
Overordnet set vil strategien dog, som Anders Hagh har italesat ad flere omgange, bygge på dagligvarekoncernens fem værdier - de fem K'er: Kunder, kollegaer, kønsdiversitet, kultur og klima.
En lille forsmag herpå fik man imidlertid med koncernens samarbejdsaftale med DBU, som blev præsenteret før sommerferien.
Læs mere om det her.
Samarbejdsaftale mellem Salling Group og DBU
- Ligeværd og lige muligheder: Gennem forskellige projekter vil parterne øge diversiteten i dansk fodbold og i Salling Groups organisation.
- Fysisk og psykisk sundhed og trivsel: Parterne vil gøre danskerne sundere og mentalt stærkere – både i dansk fodbold, butikkerne og i danske hjem.
- Rekruttering og uddannelse: Både DBU og Salling Group ønsker at styrke rekruttering af alt fra trænere og dommere til butikskollegaer og fremtidens ledere. Parterne vil dele erfaringer og udvikle samarbejde, hvor de sammen kan få endnu flere ombord i spændende udfordringer.
- Ifølge TV2 beløber samarbejdsaftalen mellem de DBU og Salling Group sig til "et trecifret millionbeløb" - ingen af parterne har dog kommenteret på den konkrete beløbsstørrelse.
Kilder: DBU og Salling Group